مریم باقی مرقی؛ سعید علیزاده؛ رضا سورانی یانچشمه
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، واکاوی ، رتبه بندی و ارزیابی مؤلفههای شایستگی مدیران گروههای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی بود.روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری داده ها ، از نوع آمیخته (اکتشافی) بود. جامعه پژوهش حاضر عبارت بودند از کلیه مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در سال ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، واکاوی ، رتبه بندی و ارزیابی مؤلفههای شایستگی مدیران گروههای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی بود.روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری داده ها ، از نوع آمیخته (اکتشافی) بود. جامعه پژوهش حاضر عبارت بودند از کلیه مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در سال تحصیلی 98-97 بودند که 201 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند . برای تدوین مؤلفهها از بررسی اسناد و مدارک و همچنین مصاحبه نیمهساختارمند به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات استفاده شده است. جهت تحلیل یافتهها از روش تحلیل محتوا به شیوه مقولهبندی استفاده گردید. همچنین جهت شناسایی جامع مؤلفههای اصلی و فرعی شایستگی مدیران گروههای آموزشی، 48 واحد مطالعاتی در زمینه مؤلفههای شایستگی مدیران به صورت تصادفی در دسترس انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت و همچنین مصاحبه به صورت نیمهساختارمند با 10 نفر از خبرگان حوزه شایستگی و مدیران گروههای آموزشی صورت گرفت که به صورت هدفمند انتخاب شدند.یافته ها: نتایج نشان داد که شایستگیهای مدیران گروههای آموزشی شامل سه بخش اصلی شایستگیهای مدیریتی، اجتماعی و فردی و 9 مؤلفه اصلی ادراکی، رهبری، تصمیمگیری، اجرایی، ارتباطی، کار تیمی، مدیریت افراد، ویژگیهای شخصیتی و ویژگیهای اخلاقی میباشند. رتبه بندی و تعیین میزان اهمیت هر مولفه و زیر مولفه از روش AHP < /span> استفاده شد. ضرایب رتبه ی مؤلفهها به ترتیب رتبه به صورت: شایستگیهای مدیریتی (رهبری، 388/0؛ ادراکی، 268/0؛ اجرایی، 210/0 و تصمیمگیری، 134/0)، شایستگیهای اجتماعی (مدیریت افراد، 445/0؛ ارتباطی، 294/0 و کار تیمی، 261/0)، و شایستگیهای فردی (ویژگیهای شخصیتی، 703/0 و ویژگیهای اخلاقی، 297/0) مشخص شد. همچنین با روش دیمتل معیارهای شایستگی مدیریتی و شایستگی اجتماعی مولفه های تاثیرگذار و شایستگی فردی معیار تاثیرپذیر است.نتیجه گیری: تلاش برای انجام کار با همکاری دیگران به جای انجام کار به صورت رقابتگونه؛ ایجاد انسجام بین اعضای گروه آموزشی پذیرش مسئولیت رشد و تعالی افراد گروه و حمایت همهجانبه از آنها؛ ایجاد محیطی امن و قابل قبول برای همکاری با اعضای گروه آموزشی؛ در دسترس بودن برای اعضای گروه آموزشی نمونه ای از شایستگی های لازم مدیران هستند.